PADAR: Surmamaantee 186
Ivari Padar
Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esimees
Tallinn-Tartu maantee 186 kilomeetrit ühendab kahte Eesti suuremat linna.Viimase kuue aasta jooksul on sellele maanteel toimunud 383 liiklusõnnetust, milles on hukkunud 73 inimest. Ise olen kõnealusel teel oma silmaga näinud vähemalt 25 hukkunut, kes mu mõtteid regulaarse sagedusega nii unes kui ilmsi kummitamas käivad. Avalikkuses taas valla puhkenud tee-ehitamise debatti jälgides lõin kokku need tunnid, mida mainitud teel ise kulutan. Sain 4 tundi nädalas ehk 192 tundi aastas ehk 24 tööpäeva aastas. Võtame nädalavahetused maha ja saame terve kuu töist aega.
Pigem tuleb tegelikkuses neid tunde rohkem kui vähem.
Arvestades tõsiasja, et Tallinn-Tartu maantee läbib või on põhiliseks ühendusteeks Tallinnaga vähemalt üheksale Eesti maakonnale ning enamikule valdadele siis võiks keegi huvi pärast kokku lugeda kõigi maa- ja vallavalitsuse asjameeste teel veedetud töötunnid ja päevad. Pakun, et summa tuleb suur, 100 000 päeva kanti. Järelikult ei ole tee mitte ainult muldkeha ja asfalt. See on tuhandete inimeste töökoht, Eesti elu tuiksoon, infrastruktuuri oluline osa ja regionaalpoliitiline tegur. Ja hetkel veel ohtlik pealekaba.
Valitsuse kuum kartul
Just eelpool nimetatud põhjustel andis Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon enne Vabariigi aastapäeva riigikogu menetlusse otsuse eelnõu pealkirjaga „Tallinn-Tartu-Luhamaa maantee ehitamisest”. Eelnõu sisu on suhteliselt lakooniline ja lihtne – ehitada tee Tallinna ja Tartu vahel terves ulatuses neljarealisena ehk esimese klassi maanteena. Samuti seab eelnõu selged ajalised tärminid teeehituse valmimiseks – Vaida-Mäo lõik koos Mäo liiklussõlmega, Tartu ümbersõit aastaks 2010 ja Mäo-Tartu lõik aastaks 2015. Riigikogu otsuse vorm sai valitud seetõttu, et Tallinn-Tartu maantee ehitus ületab ka kõige optimistlikumate plaanide kohaselt mitut Riigikogu valimisperioodi, kõnelemata meie valitsuste suhteliselt lühiajalisest tegutsemisajast. Selleks, et eesmärk saavutada peavad aga kõik järjestikused riigikogu ja valitsuse koosseisud tegutsema järjepidevalt, milleks riigikogu otsus annaks ka aluse. Eestis, Euroopa Liidu liikmesriigis, aga veeretatakse üht ilmselget asja, ühe tee aja nõuetele kaasaegseks ehitamise küsimust aastast-aastasse ja valitsusest-valitsusse nagu kuuma kartulit. Sotsiaaldemokraatide eelnõu paneb aga paika konkreetse aja, mil tee peab valmima.
Objekt number üks
Ma olen nõus sellega, et nagu iga pere ja äriettevõte, peab ka riik tegema kulutuste tegemiseks pikaajalisi plaane ja tihti raskeid valikuid. Eesti regionaalselt ühtlane areng ning ühendusteed Euroopasse eeldavad plaanipäraseid ja suuri investeeringuid põhimaanteedesse ja raudteele.
Tallinna ja Tartu vahelise tee neljarealiseks ja turvaliseks muutmine peab olema Eesti valitsustele ja parlamendile infrastruktuuriobjekt nr.1. Ühelgi teisel rajatisel pole sellist mastaapset tähtsust. Ka väga suure tähelepanu ja osaluse pälvinud internetikampaania http://www.maantee186.net/ näitab, et ootus ja valmisolek taolise otsuse langetamiseks on väga suur. Anna sinagi oma toetusallkiri maantee neljarealiseks ehitamiseks. Seda saad teha, minnes kodanikualgatuse veebiaadressile http://www.maantee186.net/.
Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esimees
Tallinn-Tartu maantee 186 kilomeetrit ühendab kahte Eesti suuremat linna.Viimase kuue aasta jooksul on sellele maanteel toimunud 383 liiklusõnnetust, milles on hukkunud 73 inimest. Ise olen kõnealusel teel oma silmaga näinud vähemalt 25 hukkunut, kes mu mõtteid regulaarse sagedusega nii unes kui ilmsi kummitamas käivad. Avalikkuses taas valla puhkenud tee-ehitamise debatti jälgides lõin kokku need tunnid, mida mainitud teel ise kulutan. Sain 4 tundi nädalas ehk 192 tundi aastas ehk 24 tööpäeva aastas. Võtame nädalavahetused maha ja saame terve kuu töist aega.
Pigem tuleb tegelikkuses neid tunde rohkem kui vähem.
Arvestades tõsiasja, et Tallinn-Tartu maantee läbib või on põhiliseks ühendusteeks Tallinnaga vähemalt üheksale Eesti maakonnale ning enamikule valdadele siis võiks keegi huvi pärast kokku lugeda kõigi maa- ja vallavalitsuse asjameeste teel veedetud töötunnid ja päevad. Pakun, et summa tuleb suur, 100 000 päeva kanti. Järelikult ei ole tee mitte ainult muldkeha ja asfalt. See on tuhandete inimeste töökoht, Eesti elu tuiksoon, infrastruktuuri oluline osa ja regionaalpoliitiline tegur. Ja hetkel veel ohtlik pealekaba.
Valitsuse kuum kartul
Just eelpool nimetatud põhjustel andis Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon enne Vabariigi aastapäeva riigikogu menetlusse otsuse eelnõu pealkirjaga „Tallinn-Tartu-Luhamaa maantee ehitamisest”. Eelnõu sisu on suhteliselt lakooniline ja lihtne – ehitada tee Tallinna ja Tartu vahel terves ulatuses neljarealisena ehk esimese klassi maanteena. Samuti seab eelnõu selged ajalised tärminid teeehituse valmimiseks – Vaida-Mäo lõik koos Mäo liiklussõlmega, Tartu ümbersõit aastaks 2010 ja Mäo-Tartu lõik aastaks 2015. Riigikogu otsuse vorm sai valitud seetõttu, et Tallinn-Tartu maantee ehitus ületab ka kõige optimistlikumate plaanide kohaselt mitut Riigikogu valimisperioodi, kõnelemata meie valitsuste suhteliselt lühiajalisest tegutsemisajast. Selleks, et eesmärk saavutada peavad aga kõik järjestikused riigikogu ja valitsuse koosseisud tegutsema järjepidevalt, milleks riigikogu otsus annaks ka aluse. Eestis, Euroopa Liidu liikmesriigis, aga veeretatakse üht ilmselget asja, ühe tee aja nõuetele kaasaegseks ehitamise küsimust aastast-aastasse ja valitsusest-valitsusse nagu kuuma kartulit. Sotsiaaldemokraatide eelnõu paneb aga paika konkreetse aja, mil tee peab valmima.
Objekt number üks
Ma olen nõus sellega, et nagu iga pere ja äriettevõte, peab ka riik tegema kulutuste tegemiseks pikaajalisi plaane ja tihti raskeid valikuid. Eesti regionaalselt ühtlane areng ning ühendusteed Euroopasse eeldavad plaanipäraseid ja suuri investeeringuid põhimaanteedesse ja raudteele.
Tallinna ja Tartu vahelise tee neljarealiseks ja turvaliseks muutmine peab olema Eesti valitsustele ja parlamendile infrastruktuuriobjekt nr.1. Ühelgi teisel rajatisel pole sellist mastaapset tähtsust. Ka väga suure tähelepanu ja osaluse pälvinud internetikampaania http://www.maantee186.net/ näitab, et ootus ja valmisolek taolise otsuse langetamiseks on väga suur. Anna sinagi oma toetusallkiri maantee neljarealiseks ehitamiseks. Seda saad teha, minnes kodanikualgatuse veebiaadressile http://www.maantee186.net/.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home